Repeatern SK0BJ

2013-07-16

 

Änu en härlig dag med skinande sol från morgon till kväll.
Dagens arbets ettap bestog i att montera 3 kontaktdon på 7/8 koaxialkablar, mät svepaantenn, mm.
Klimat kylan jobbade på flitigt och temperaturen inne i båset kändes kall med +24°C.
Temperaturen på vinden var hög, det liknade mest en halvuppvärmd bastu som man var påklädd i.
Svett dropparna var nästan utbytta till en smal rinande bäck efter 30 minuter, så både T-skjorta och kallingar var svettdrypande av goa saltiga dofter när hissen tog sm1nvp och smØmmo ner till marknivå.

Den första kabeln som kontakterades var till APRS antennen som vi provade med att koppla in en programerbar scaner till.
Scanern fick lite problem av alla starka sändare i den närmaste omgivningen, det är många samanräknat med vattentornet några hundra meter bort och närligande hustak med tiotalet sändare.
Ovanpå dessa signaler har vi DVB-T sändare på vattentornet och i Svärdsö.
Gamla LM-tornet 500 meter bort har 3 st Minicall sändare 169MHz och FM-radioradio mm med sammanlagd effekt på några 1KW enligt tidigare info för många årsedan.
Vi avlysnade APRS trafik och försökte lysna på Gottlandsrepeatern men hörde en sk5 repeater istället.

Gårdagens kabelmontage slutfördes ända in i radiobåset, där den avslutades med kontaktdon på trådstegen. Vi förberede montering av nästa två 5/8 koaxkablar till masten, dessa ligger i en fin liten slinga på takstolarna klara att stickas ut genom 4" röret ut på taket i det fria när vi lyckas sammla samman fler medhjälpare att hjälpa till på vinden när tak gubbarna skall ut igen.
 
Montering av ny kraftkabel för 230Vac ligger nu i närtid, den befintliga EKK 3G1,5 kabeln monterades för många årsedan och har tecken på åldring pga hög temoperatur på vinden.
Kabelns fylnads gummi har smält ut i ändorna och ledarna med sin plastisolering liggersnyggt insjunken i ena halvan av ytterplastens inerdel av tyndlagen och värme.
Ny kabel behövs av typen EKLK 4G1,5 eller EKLK 5G1,5 längd ca 30meter.
 
Kostnaderna för att få allt klart trots mycket lånade prylar, drar utgifterna snabbt iväg med mågra tusenlappar. Nerlagda arbetstimmar kan nu räknas i arbets veckor.


Nu behövs det sponsorer och snälla medmäniskor som vill stötta och bevara repeatern i Nynäshamn.
Sätt gärna in en slant på NRAs konto som man märker insättningen med: "Repeater Nynäshamn" ,  som går till finansering för antenner och koaxialkablar i steg ett som blir sk0bj egendom därefter.

2013-07-15

En varm dag med 25´C på vinden i midjehöjd när vi kom upp 16:00, svett pärlona avlöpte varandra när vi var under taket.
Dagens arbete var kabelförläggning av två 7/8 koaxialkablar på trådstege monterade i takstolarna.
Det liknar mest att hålla på med en grövre polytenslang hård stuv och bånglig att få på plats.
Ett fotografi togs med Ulf sm1nvp bland alla vassa spikar som sticker ner från taket och som kommer upp i golvet och skorna fastnar.
Själv lyckades jag tidigare trampa en spik genom min ena sandal från Vancover, den saknade spikskydd fick min högra fot erfara, så idag var det nästa mans tur att prova lyckan bland totyrredskapen.
 
Nästa gång skall två kontktdon monteras av typen 7/16 på kablarna och antennmätning och uppmärkning.
Den ena kabeln är till den kommande APRS stationen som skall anslutas mot en IS-nod.
Blir intressant att se vad som hörs in på mottagaren på 144,8 MHz, antenn höjden är 73 meter med en fyrstackad finsk pinne.


Ulf, sm1nvp bland alla vassa spikar som sticker upp från taket.

 

2013-07-16

 

 

Påminnelse till alla med acces, glömm ej Larmet av/på dörren till radiobåset, spara på vaktens fotsteg fast han är nära i området.